Teknikpapir til Motorcykel
 
Betjeningsudstyr:
Kontakt til: tænding, elektrisk starter, motorstop og horn, positionslys, nærlys, fjernlys, blinklys.Evt. benzinhaneHåndtag til gas og chokerGreb til håndbremse og koblingPedal til fodbremse og gear evt. kickstarterStyr, støtteben og evt. centralstøtteben
 
Styretøj:
 Ved fuldt styrudslag, skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænderForhjulet skal præcist følge styrets bevægelserStyr og håndtag skal sidde fastSlør mellem kronrør og styrstamme og mellem gaffelkrone og samlestykke, samt i teleskoprør, må ikke forefindesStyrapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne dreje let, hurtigt uden mislyde eller punktvis modstand
 
Mekaniske bremser:
Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes to tredjedele tilBremsepedalen skal have en skridsikker overflade, så den giver et godt fodfæsteBremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2 til 3 cm. ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stillingBremsearme, bremsekabler og trækstænger må ikke slides eller klemmes mod dele af motorcyklenBremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Trækstænger må ikke være deformeret.
 
Hydrauliske bremser:
 Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes to tredjedele til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning.Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning, må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere ind mod gashåndtaget.Bremsepedalen skal have en mindre frigang og en riflet eller gummibelagt overflade, så den giver et godt fodfæste.Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2 til 3 cm. ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stillingBremsepedalen må ikke synke, når den vedvarende holdes nedtrådt, med konstant påvirkningI beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max. mærkerneBremsesystemet skal være tæt dvs. uden udsivning af bremsvæske, fra bremseslanger, bremserør og hjulbremserBremseslanger og bremserør skal være ubeskadigede og må ikke kunne slides eller klemmes på dele af motorcyklen
 
Lys og lygter:
 Alle lygter og reflekser skal være hele og rene og alle lygter skal kunne lyseNærlyset må ikke blænde (bebømt på at overkanten af lysgrænsen falder med 1 cm/m)Stoplygte skal afgive væsentlig kraftigere lys end baglygteBlinklygterne skal blinke med gult lys lys, der tydeligt kan ses sollysLygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrkeHornet skal være klart og have en konstant tone
 
Motor, udstødningssystem samt transmission:
 Motoren må ikke udvikle unødvendig røg og støjMotoren må ikke være tilsølet af udsivende olieUdstødningssystemet skal være tæt og sidde fastMotorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængdeKæden skal være smurt og må ikke være rustenKæde eller tandrem skal have en tilpas stramhed. Den skal normalt kunne bevæges 1 til 2 cm op og ned midt mellem tandhjul på gearkasse og baghjul
 
Bærende dele:
Hjulfælge skal være ubeskadigetHjuleger skal være hele, tilstrækkelig spændt og tilstede i fuldt antalHjullejer og aksler skal være tilstrækkelig spændt og uden sløreDæk skal have mindst 1 mm mønster i hovedmønsteret, evt. bedømt på slidindikatorerStøddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at motorcyklens forparti eller bagparti, efter en kraftig nedtrykning, løfter sig og falder til ro med det samme)
Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet